STROJNISTVO.com • Poglej temo - Lift

Lift

Konstruiranje naprav, strojev, prenosi, gonila...

Moderator: -M-

Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 19.10.2025 7:18

Kako deluje zavora pri liftu?

Varnostni element, če se karkoli vmes, med dviganjem ali spuščanjem, torej polomi. Kako so torej izvedene tiste varovalke?
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 19.10.2025 16:12

Današnjega predpisa ne poznam. Pred 50 leti pa je zavora morala delovati na vodila lifta. Objem vodil z nekaj mm zračnosti ter klin ki v primeru potrebe zmanjša zračnost na nulo ter s trenjem vzdrži vsaj 2 kratno težo. izvor proženja zavore pa je različen glede na namen uporabe: Za tovorna dvigala brez spremstva zadostuje senzor na dvižni organ (vrv), ali je v njej obremenitev (možen pretrg). Pri možni osebi v liftu pa senzor ugotavlja hitrost spuščanja kabine neodvisno od dvižnega mehanizma, pri prekoračitvi 25 % sproži zavoro.
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 19.10.2025 18:52

Ali se da dobiti kake vsaj idejne rešitve? Lift bi bil strogo internega namena, za tovor do 500 kg in morda enega človeka. Višina dviga okoli 3,7 m. Zadevo bi gnal z dvema galovima verigama, na vsaki strani po eno. Potrebujem še neko varovanje proti padu, če bi šlo kaj narobe. Prosil bi za kake risbe, kako je to sicer izvedeno.
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a fikus_ » 19.10.2025 19:07

fikus_
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2360
Pridružen: 25.4.2005 6:07

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 19.10.2025 19:23

Kaj, to se kar kupi? :o Kot normalijo?
Kako se pa to uporabi? Deluje mi kot dvojna zagozda. Verjetno rabiš dva kompleta, da objameš neko tirnico?
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a grega09 » 19.10.2025 20:14

Ja kok pa? Če daš gnar se vse dobi.
grega09
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2119
Pridružen: 7.4.2005 21:47

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 20.10.2025 11:23

Demz napisal/-a: Lift bi bil strogo internega namena, za tovor do 500 kg in morda enega človeka. Višina dviga okoli 3,7 m. Zadevo bi gnal z dvema galovima verigama, na vsaki strani po eno. Potrebujem še neko varovanje proti padu, če bi šlo kaj narobe. Prosil bi za kake risbe, kako je to sicer izvedeno.

Nekoč je bila tudi možnost: dvižni mehanizem je dvojni, ločen, vsak je primeren za dviganje polnega bremena kabine. oba delujeta hkrati, če eden odpove, kabino zadrži drugi in nadaljne delo ni možno. (torej brez zavor na vodila. Za to izvedbo je bilo dovoljenje, ker so bili v kabini le po en upravljalec stroja. vsi so bili poučeni o tveganju nevarnosti, so sami vršili redne preglede povezane z nevarnostjo pada kabine. Ta sistem sno praktično uporabljali pri mostnih žerjavih, ko se je upravljalec moral približati, da je dobro prevzel ali oddal breme (regalna skladišča z viličnim prenosom palet, ...)
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 20.10.2025 12:45

Super, hvala za odgovore.
V mislih imam zgraditi dvigalo kot dve vertikalni vodili in konzolno ploščad za tovor, kot imamo to pri viličarju. V vertikalnih vodilih bi imel - torej na obeh straneh, verižnike zgoraj in spodaj in galovo verigo. Verižnike v parih levo-desno bi med seboj povezal z gredjo, ena od njiju (zg. ali spodnja) bi bila gonilna in gnana s polžastim gonilom. S tem imam prvo stopnjo varovanja.
Ker bi bila galova veriga napeljana preko verižnikov, imam možnost obesiti na kontra strani protiutež, ki bi razbremenila delovanje pogona. Hmmm, kolikšnja bi morala biti, glede na to da se bo vozilo v dvigalu različne teže, od 50 kg do npr. 500? Povprečno ocenjujem, da bo največkrat do 150 kg oz. več redkokdaj. V naši delavnici nimamo neke težke metalurgije itd.

Sedaj rabim torej še zavore. Če se misli karkoli sneti, mora kabina obstati.

Bom probal popoldne načečkati skico ...
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 22.10.2025 14:05

Demz napisal/-a: gnana s polžastim gonilom. ... protiutež, .

Ima le spodnjo in zgornjo postajo? koliko je višina prostora pri gornji postaji?
Pogostost uporabe (število dnevnih dvigov?
Ali bo v kontroli redno letno od pooblaščenega inšpektorja varstva pri delu?
Protiutež ima edino funkcijo, da zmanjša potrebno moč na poloviso (motor in reduktor) nosilni element (vrv, veriga, ...) ostane enak. Protiutež je polovica skupne povprečne teže (kabina + breme).
Polžasto gonilo ni ravno dobra rešitev, ker ima nizek izkoristek in s tem velike pojemke pri ustavljanju spuščanja.
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 22.10.2025 17:01

Saj, ravno zato bi izbral polžasto gonilo. Prva varovalka.
Protiutež bo pa verjetno brezveze, pač misel, kako bi razbremenil sistem. Ampak ob tako majhni uporabi in zgolj internem prometu - bolje da pozabimo.
Polžasti reduktor mi je v tem primeru ugoden , pač zaradi prestave, pa tudi zaradi lastne blokade, če pogon odpove. Torej - prva varovalka.
Potrebujem še drugo varovalko, torej tisto na šini. Tisto s kajlami. Ko lift nekje vmes obvisi. Kako je pa to narejeno?
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 22.10.2025 18:46

Demz napisal/-a: Polžasti reduktor mi je v tem primeru ugoden , pač zaradi prestave, pa tudi zaradi lastne blokade, če pogon odpove. Torej - prva varovalka.
Potrebujem še drugo varovalko, torej tisto na šini. Tisto s kajlami. Ko lift nekje vmes obvisi. Kako je pa to narejeno?

O zasilni zavori na vodila težko svetujem, ker ne poznam današnjih predpisov. V mojem času je morala delovati brez prisotnosti elektrike: senzor hitrosti je moral biti mehaničen in prenos impulza na zaviranje mehanski. Tak komplet je takrat imel kar visoko ceno. Zato sem inšpekciji varstva pri delu predlagal sistem varovanja z dupliciranim dvižnim sistemom in o rednih pregledih upravljalca stroja. Dobil sem soglasje.
Polžasti reduktor je možno uporabiti, vendar je preveriti možen pojemek, da spremljevalec tovora ne doživi pospeška 2*g.
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 23.10.2025 4:40

Žerjavar napisal/-a:Polžasti reduktor je možno uporabiti, vendar je preveriti možen pojemek, da spremljevalec tovora ne doživi pospeška 2*g.


Tole mi je pa čudno. Zakaj bi polžasti reduktor tako sunkovito ustavljal? Razen če ima prigrajeno zavoro na motorju.
Seveda, ta zavora mora bit! Kako se pa torej izogniti takim pospeškom? Ne bi šel na hidravlični pogon, ker mi je v tem primeru prekompliciran.
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 23.10.2025 5:49

Demz napisal/-a: Seveda, ta zavora mora bit! Kako se pa torej izogniti takim pospeškom? .

Polžasti reduktor je možno uporabiti, vendar je preveriti možen pojemek, da spremljevalec tovora ne doživi pospeška 2*g.
Je potreben izračun pospeška kabine ob zaviranju. Zavora motorja je z mehanskim zaviranjem in magnetnim odviranjem. Glede na vztrajnost (masa, hitrost) rotorja pri neobremenjenem motorju (pretrgana dvižna vrv) in vgrajen zavorni moment dobimo čas ustavljanja, pri samozapornem polžu pa pospešek. Možnost uporabe polžastega gonila: Ustrezno vgrajen zavorni moment in ustrezen izkoristek polža (kot vzpona, ...). Pri taki prilagoditvi se dobi daljši čas ustavljanja in s tem željeni pospešek.
Pri sistemu z dvema dvižnima mehanizmoma in brez zasilne zavore pa rabiš še trenutni izklop elektrike (zaviranje še dobrega mehanizma) ob izpadu enega mehanizma.
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Demz » 23.10.2025 7:29

Če prav razumem, predlagaš raje dva klasična zobniška reduktorja, ki bi delovala sočasno in na isti osi? Namesto enega polžastega?
Delo krepeli človeka.
Demz
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 2998
Pridružen: 14.7.2008 17:49

Re: Lift

OdgovorNapisal/-a Žerjavar » 23.10.2025 7:42

Demz napisal/-a:Če prav razumem, predlagaš raje dva klasična zobniška reduktorja, ki bi delovala sočasno? Namesto enega polžastega?

Točno! Je pa treba pridobiti mnenje varnostnega inšpektorja, ali je rešitev z dvema dvižnima mehanizmoma brez varnostne zavore na vodila ustrezna. Končna odločitev o tem je tvoja.
Naredi skico, kako bosta dva dvižna mehanizma vezana na kabino.
Zadnjič spremenil Žerjavar, dne 23.10.2025 7:47, skupaj popravljeno 1 krat.
Vrtičkarstvo je boljše od žerjavarstva
Žerjavar
Strokovnjak
Strokovnjak
 
Prispevkov: 8487
Pridružen: 19.5.2007 14:33

Naslednja

Vrni se na Konstruiranje in mehanika

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 4 gostov