Pozdrav
Zanimivo je, da skoraj vsaka dobra tema med debato zaide na druga področja, ki so navadno povezana z izhodiščno temo. Nekje sem celo zasledil izjavo, da dobre teme vedno zaidejo vstran od začetne.
Bom poskušal malo to temo spraviti v smer iztočnice, kolikor bom uspel, pa se bo kar hitro videlo.
Te električne mobilnosti ne spremljam kaj posebej, kolikor mi pač pride na pot. In vedno se ponavlja vprašanje polnjenja baterij in to iz več vidikov, eden od njih je tudi hitrost polnjenja baterij pri poteh, ki presegajo kapaciteto baterije vozila. Tukaj smo omejeni s fiziko (krajši čas polnjenja, več amperov moramo »sfilati« v baterijo) in kemijo (baterija rabi za kemične procese pri polnjenju določen čas in lahko pri tem »prebavlja« samo določeno amperažo). Zanimivo se mi zdi, da se izmenljivih baterij tukaj ne omenja kaj dosti. Marsikdo bo rekel, da ena oblika baterije ne more ustrezati vsem vozilom in to je res. Ampak tukaj mislim bolj v smeri modularne gradnje. Tako je npr. baterija Tesle model S sestavljena iz 7104 Li-Ion celic velikosti 18650 (premer 18mm, dolžina 65mm). Avto industrija bi se lahko npr. dogovorila, koliko takšnih ali drugačnih celic bi lahko sestavljalo osnovni baterijski modul za vozila. Vsako vozilo bi imelo okvir, ki bi nosil in kontaktiral določeno število takšnih modulov. Okvir bi lahko imel tudi nosilno funkcijo v samem vozilu. Različna vozila bi lahko imela različne okvirje, pač v skladu s potrebami. Na »energetskem servisu« bi se vozilo pripeljalo na servis, izvršila bi se avtomatska identifikacija vozila, da se določi, kakšen tip okvirja ima vozilo. Vozilo bi se namestilo na mesto, kjer bi se izvedla izmenjava baterij, podrplo (okvir je nosilen

), okvir bi se odstranil in namestil drug, enak, samo s polnimi baterijami. Seveda bi na voljo bile samo najpogostejše oblike okvirjev (platforma) s prednapolnjenimi baterijami. Pri tistih manj pogostih bi okvir šel na avtomatsko linijo, na katerem bi se prazni baterijski moduli zamenjali z napolnjenimi, potem bi se pa isti okvir vrnil in pritrdil nazaj v vozilo. Moduli ali okvirji bi se tako lahko polnili dalj časa, seveda bi vsak tak »energetski servis« moral imeti določen »pufer« modulov, da bi lahko normalno obratoval. Pa še s tovornjaki bi jih lahko prevažali med »energetskimi servisi«, če bi se za to pokazala potreba. Na ta način bi »postanek za polnjenje« bil po dolžini nekje tako dolg, kot danes potrebujemo za napolnitev praznega rezervoarja.
Druga zadeva, ki bi jo lahko uvedli in standardizirali, ki je pri klasičnih gorivih za motorje z notranjim izgorevanjem ne poznamo, je napajanje vozila med vožnjo. Švedi že testirajo tak sistem. Seveda pa je potrebno za to izgraditi ustrezno infrastrukturo, omejen doseg električnih cestnih vozil pa bi se teoretično podaljšal (pri avtonomnih vozilih) do točke, do katere je izgrajena ustrezna infrastruktura.
https://eroadarlanda.com/the-technology/Pa še ena stvar se dogaja, vedno bližje smo vozilom, ki bodo pri vožnji avtonomna, torej ne bodo potrebovala aktivne udeležbe potnika oziroma se bodo prevažala tudi brez njega. In ta avtonomnost lahko privede do povsem drugačnega obnašanja kupcev. Zelo hitro po »uzakonitvi« takih vozil se bodo pojavili servisi, ki bodo ponujali prevoz kot storitev (lahko celo, da se bodo takšni avtomobili pojavili najprej predvsem zaradi takšnih ponudnikov, Uber je sam udeležen v razvoju takšnih cestnih vozil). Zakaj bi si sploh lastil tako avtonomno vozilo, če si lahko preko aplikacije v pametnem telefonu zjutraj naročim prevoz v službo, vozilo me ob želenem času pričaka pred vrati, vstopim in me odpelje v službo. Pred službo izstopim in v trenutku pozabim na vozilo. Ne rabim iskati parkirišča, ne zanima, kdaj poteče registracija, koliko bo vozilo vredno čez toliko in toliko let. In ga pokličem, ko ga rabim. Res ne vidim razloga, da bi si takšno vozilo lastil...
Ampak še vedno ostaja ključno vprašanje, kako proizvesti dovolj elektrike, da bo vsa te e-mobilnost dosegljiva vsem. Verjetno bomo se morali kar sprijazniti z nuklearno energijo, hkrati pa razvoj baterij za to e-mobilnost morebiti kaže rešitev za netrajne (a baje zelene) vire energije, kot je vetrna in sončna, Električna energija se bo proizvajala takrat, ko bo vir na voljo in hranila v takšnih baterija za tisti trenutek, ko bo potreba po njej...
Mast, sem se razpisal...
P.S. Sam sem e-mobilen (vsaj kar se prevoza v službo in nazaj tiče) zadnjih 15 let. In to na klasičen način, brez baterij in že zdaj brez lastništva nad prevoznim sredstvom. Vozim se namreč s Slovenskimi Železnicami na trasi, ki je elektrificirana...
Lp
Jože